Blog 5: Hoe krijg ik leuke klanten?

Daar zit je dan aan je bureau. Je hebt zorgvuldig je logo en huisstijl gekozen, je boekhouding opgezet en je risico’s in kaart gebracht en wat nu?

Help! Klanten komen helaas niet altijd vanzelf nu je ondernemer bent.

De ideale klant

Als eerste zul je helder moeten hebben wie jouw ideale klant is. Je kunt daar vervolgens specifiek je dienstverlening op richten om ervoor te zorgen dat precies die persoon of onderneming klant bij je wordt. Als je bijvoorbeeld alleen JA zegt tegen een klant vanwege het geld, dan kost het je energie en tijd die je niet kunt besteden aan de verdere groei van je onderneming.
Het tegenovergestelde is ook waar; als je een opdracht aanneemt die niet zo goed betaalt, maar hey je hebt tenminste een klant, dan doet deze negatieve ruiltransactie iets met je eigenwaarde én je hebt nu geen tijd meer indien je ideale klant wel langs komt!

Omzet doelstelling

Meten = weten en door te sturen op cijfers kun je gericht groeien. Als onderdeel van mijn ondernemingsplan heb ik een financieel plan gemaakt met daarin onder meer de vragen: hoe kom ik die eerste maanden zonder inkomen door? hoeveel klanten heb ik nodig? wat is mijn kostprijs?
Ik heb voor mijzelf een ambitieuze, maar haalbare omzet doelstelling voor het eerste jaar gemaakt om mijn doelen te kunnen behalen en mijn kosten te kunnen betalen. Deze omzet doelstelling heb ik gedeeld door 12 maanden om de benodigde omzet per maand scherp te krijgen en ik heb de regel gemaakt ‘Als je een dienst verkoopt om xxxx te verdienen, dan heb je xxxx klanten nodig die xxxxx per jaar betalen’. Uiteraard houd ik een lijstje bij met de reeds geboekte omzet en hoeveel maanden daarmee al gedekt zijn. Hierdoor houd ik focus en ervaar ik rust dat ik op de goede weg ben. Als je producten verkoopt is het ook slim om deze omzet berekeningen op orde te hebben.
Als je hier hulp bij nodig hebt, laat het mij dan even weten, ik help je graag.

Waar ben jij op je best?

Nu je weet wie jouw ideale klant is, wil je wel dat je hem of haar vindt of dat je zelf gevonden wordt. Ondernemers vragen mij vaak of ze ook op social media aanwezig moeten zijn. Hét beste advies wat ik je hierin kan geven is om met je onderneming aanwezig te zijn op die plekken waar je doelgroep zich bevindt én waar jij zelf op je best bent. Vind je social media ‘leuk’ dan vooral doen, vind je het maar zonde van je tijd doe het dan niet, mensen voelen het als je iets doet wat niet bij je past. Hetzelfde geldt natuurlijk voor koud bellen & netwerkborrels. Waarom ben je ook alweer ondernemer geworden? Voor de vrijheid en het bepalen van je eigen regels toch? Precies, doe dus alleen de dingen waar je blij van wordt! 

Delen en gevonden worden

Het allerleukste is natuurlijk als jouw ideale klant jou weet te vinden. Deel met je netwerk, wees niet bang om informatie/producten weg te geven en zorg voor mooie ontmoetingen tussen de mensen die je kent. Zorg er ook voor dat je gemakkelijk te vinden bent door het hebben van een website en check ook je gegevens op Google. Volgens Google expert Hans Luiken komt 95% van de mensen die via hun mobiele telefoon jouw bedrijf op Google opzoeken, niet op je website maar gaan uit van de informatie die Google hen voorschotelt. Des te meer dus belangrijk dat bijvoorbeeld je openingstijden en foto’s van je mooie restaurant altijd up to date zijn op Google. Door te bloggen en te vloggen kun je daarnaast jezelf regelmatig online laten zien. AAS Veiligheid doet dat bijvoorbeeld heel leuk. AAS geeft trainingen waar de vlammen van afspatten, zij bezoeken de leukste evenementen op het gebied van veiligheid en dat laten ze online zien.

Nog meer inspiratie nodig?

Check dan deze 55 ideeën om klanten te werven, hier zitten echte hele leuke tips tussen.
Tenslotte vind ik de oldskool visitekaartjes toch nog altijd heel waardevol, je ligt dan immers regelmatig op iemands bureau 🙂

Deze blog maakt deel uit van een serie blogs over het ondernemerschap en is geschreven door Iris Aben. Ik ben werkzaam als Accountant in het MKB en ik heb sinds 5 december 2017 eindelijk mijn eigen accountantskantoor.
Ik beschrijf wat ik allemaal als ondernemer tegenkom en hoe ik daarmee ben omgegaan.
Bij een eigen bedrijf komt veel kijken & hopelijk heb jij er iets aan! De volgende blog wordt ‘Blog 6: Auto van de zaak of privé?

Vind je dit artikel nuttig dan kun je het uiteraard delen, graag met bronvermelding of een link naar deze blog.

Top