Accountant iris

Blog 9: Help! De jaarafsluiting < deel I

Hoera, bijna vier ik alweer mijn 1- jarig bestaan als ondernemer, de tijd is echt voorbij gevlogen! Hoe zit dat bij jou? Hoe dan ook, het is oktober en de jaarafsluiting komt er aan! Hieronder lees je wat dit allemaal inhoudt.

Waarom een jaarafsluiting?

Het afgelopen jaar heb je je administratie zelf geboekt of aan een boekhouder of accountant uitbesteed. Aan het eind van het jaar sluit je vervolgens het jaar af en maak je een extrarondje langs alle posten in de administratie om zeker te weten dat je voldoet aan de relevante wetgeving, maar ook om te zien of je nog ergens geld laat liggen. Aanvullend maak je de zogenaamde jaarcorrecties zodat je administratie een goede basis vormt voor je Inkomstenbelasting aangifte.

Geen paniek, in de komende blogs neem ik je mee langs alle balans en winst & verlies posten van je administratie zodat we zeker weten dat we niets missen.

Balans en winst & verlies rekening

Een balans geeft alles aan wat je bedrijf heeft aan bezittingen (zoals inventaris, voorraad, nog te ontvangen geld van klanten, banksaldo etc) en aan schulden (zoals nog te betalen bedragen aan leveranciers en de Belastingdienst etc). De winst & verlies rekening geeft aan of je bedrijf winst maakt met wat je doet.

Investeringen & afschrijvingen

Investeringen die meerdere jaren meegaan (bijvoorbeeld auto of computer) én groter dan EUR 450 (exclusief btw) zijn mag je niet gelijk aftrekken van de winst in het jaar waarin je het hebt betaald. Aangezien deze bedrijfsmiddelen jaarlijks in waarde verminderen, mag je jaarlijks een stukje van de kosten aftrekken van de winst (dit heet afschrijven).

Hoe bereken je een afschrijving
Als je een startende ondernemer bent en voldoet aan de voorwaarden mag je ook willekeurig afschrijven. Willekeurig afschrijven betekent dat je zelf bepaalt hoe en wanneer je een bedrijfsmiddel afschrijft. Dit kan je een liquiditeits- (= beschikbaar geld) en rentevoordeel opleveren, omdat je flexibel kunt zijn bij het bepalen van de hoogte van de kosten. Je kunt bijvoorbeeld ervoor kiezen om tijdens de eerste jaren meer af te schrijven en zo minder belasting te betalen. Of je kunt de afschrijving juist uitstellen tot een jaar waarin je meer gaat verdienen, wat aan te raden is als je nog nauwelijks verdient en dus weinig of geen inkomstenbelasting betaalt.

Over investeringen gesproken..

Dit is ook hét moment waarop je kunt beoordelen of het slim is om investeringen nog in dit jaar te doen óf beter kunt uitstellen naar het nieuwe jaar. Naast de afschrijvingen die je van je winst mag aftrekken (waardoor je minder belasting betaalt), hebben we namelijk ook nog de Kleinschaligheidsaftrek (KIA). Als je in totaal meer dan EUR 2.300 (exclusief btw) per jaar investeert in duurzame investeringen van minimaal EUR 450 (exclusief btw) dan heb je recht op een extra aftrekpost, waardoor je nog minder belasting betaalt. Let op: er zijn een aantal investeringen uitgesloten, bijvoorbeeld personenauto’s die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer.

Voorraad

Aan het eind van het jaar tel je je voorraad en beoordeel je of de waarde aansluit op je administratie. Je kijkt daarnaast ook of je nog een voorziening moet vormen voor ‘incourante voorraad’. Incourante voorraad betreft voorraad wat in waarde gedaald is en daardoor minder of niet verkoopbaar. Een voorziening betekent dat je je winst verlaagt, waardoor je minder belasting betaalt.

Debiteuren & crediteuren

Bij de jaarafsluiting check je nog een keer extra of er nog ‘vergeten’ debiteuren (verkoopfacturen) en crediteuren (inkoopfacturen) open staan welke nog betaald moeten worden.

Dit is ook het moment om herinneringen naar je klanten te sturen, want hoe langer de verkoopfactuur in je administratie blijft openstaan hoe groter de kans is dat je klant uiteindelijk niet meer betaalt.

Heb je het vermoeden dat je klant je verkoopfactuur niet meer gaat betalen dan mag je een ‘voorziening dubieuze debiteuren’ in je administratie boeken (waardoor je minder belasting betaalt). Weet je vervolgens zeker dat je klant je verkoopfactuur echt niet meer gaat betalen dan kun je de debiteur in je administratie afboeken en de al eerder afgedragen btw weer terugvragen van de Belastingdienst.

Spaar ze allemaal!

In mijn volgende blogs gaan we verder met ons rondje langs alle posten van je administratie zodat we zeker weten dat we niets missen en je goed je jaar kunt afsluiten!

Deze blog maakt deel uit van een serie blogs over het ondernemerschap en is geschreven door Iris Aben. Ik ben werkzaam als Accountant in het MKB en ik heb sinds 5 december 2017 eindelijk mijn eigen accountantskantoor. Ik beschrijf wat ik allemaal als ondernemer tegenkom en hoe ik daarmee ben omgegaan.
Bij een eigen bedrijf komt veel kijken & hopelijk heb jij er iets aan! De volgende blog wordt ‘Blog 10: Help! De jaarafsluiting < deel II’.

Vind je dit artikel nuttig dan kun je het uiteraard delen, graag met bronvermelding of een link naar deze blog.  

Top