Accountant iris

Blog 15: Vast personeel?

Door meer te delegeren merk je dat je meer tijd overhoudt voor vragen als: Waar wil ik naar toe met mijn onderneming? Welke kansen zie ik in de markt? Welke innovatieve producten & diensten kan ik ontwikkelen? Yes, dit is jouw onderscheidende kracht als ondernemer!

In ‘Blog 14: Van ZZP naar MKB’ hebben we al de flexibele samenwerk vormen zoals Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP), uitzendkracht (detachering) en oproepkracht bekeken.
Wellicht vind je de flexibele samenwerkvormen blijvend fijn, echter kan het ook zijn dat je meer commitment wilt van de mensen met wie je samen werkt omdat je altijd veel werk hebt liggen en/of wilt doorgroeien met je onderneming.
Dan is personeel in vast dienstverband wellicht een goede keuze!

Vast dienstverband

Voordelen

Als je personeel vast in loondienst neemt, heb je de zekerheid dat je werknemer op afgesproken dagen bepaalde uren beschikbaar is. Dit werkt erg prettig qua planning en afspraken die je met je klant maakt. 
Daarnaast loop je geen risico meer op schijnzelfstandigheid, dit levert je direct een goede nachtrust op 🙂

Vast personeel heeft vaak een lager uurtarief dan de flexibele samenwerkvormen, ook als je álle personeelskosten in je berekening meeneemt.
Tel daarbij op dat personeel je vaak geld oplevert omdat jij die dingen kunt doen die onbetaalbaar zijn voor jouw bedrijf, denk aan vooruit denken & plannen, kansen zien & uitvoeren + innoveren. Je werknemer wordt namelijk wél heel blij van je team begeleiden of opdrachten binnen halen, kwaliteiten welke jij wellicht niet hebt of waar je geen energie van krijgt.

Nadelen

Iemand in vast dienstverband geniet ontslagbescherming, dit betekent dat je niet heel gemakkelijk afscheid van je werknemer kunt nemen als je even geen werk hebt of als diegene niet naar je wens functioneert.
Helaas is ook het verhaal van een ondernemer bekend die met ‘pensioen’ wilde gaan, maar zijn bedrijf niet kon verkopen of overdragen. Hij beëindigde zijn bedrijf en moest zijn werknemers uitkopen. Hierdoor bleef er helaas weinig geld over voor de altijd hardwerkende ondernemer..

Je dient zelf voor werkspullen, goede arbeidsomstandigheden en een loonadministratie te zorgen.
Ook bestaat er een verplichte doorbetaling bij ziekte en/of arbeidsongeschiktheid. Dit kan voor (financiële) problemen zorgen als je je zieke werknemer dient door te betalen en daarnaast nog zelf of iemand anders het werk moet laten doen. Je kunt dit risico overigens (deels) afdekken met een ziekteverzuim verzekering, al is dit niet altijd heel goedkoop.

Overgangsfase flexibele naar vaste samenwerkvormen

Als je in de overgangsfase zit van flexibel naar vast personeel kun je je risico’s spreiden door je werknemer eerst een tijdelijk contract (bepaalde tijd) aan te bieden in plaats van een vast contract (onbepaalde tijd).
Daarnaast kun je ook nog kiezen voor payrolling.

Tijdelijk contract

Je kunt een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd afsluiten. Dit heeft als voordeel dat je als ondernemer kunt wennen aan vast personeel met een vooraf ingecalculeerd risico, je weet immers tot wanneer je de voordelen, maar ook verplichtingen van je werknemer zult hebben.

Let hierbij op dat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd automatisch kan overgaan in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Na drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd die direct of binnen zes maanden na elkaar zijn afgesloten, wordt de vierde arbeidsovereenkomst een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Dit geldt ook als je werknemer langer dan 2 jaar meerdere tijdelijke contracten heeft gehad.

Payrolling

Payrolling betekent dat jouw personeel op de loonlijst komt te staan van het payrollbedrijf. Je huurt een payroll bedrijf in omdat zij voor jou de volledige personeelsadministratie verzorgen (UWV, Belastingdienst, pensioen, Arbodienst, verzuimverzekering en salarisadministratie). Verschil met constructie uitzendkracht (detachering) is dat je zelf de werving & selectie van je personeel doet. Als je werkt met een payrollbedrijf geef je maandelijks de gewerkte uren door en ontvang je periodiek een factuur.

Voor deze flexibiliteit, risico beperking en gemak staat uiteraard wel tegenover dat je het payrollbedrijf dient te betalen voor deze diensten. Let overigens op dat je als ondernemer aansprakelijk blijft voor onder meer de loonheffingen. Als het payrollbedrijf deze niet aan de Belastingdienst betaalt, dan kan de fiscus deze bij jou komen halen, ook als je de loonheffingen al aan het payrollbedrijf hebt betaald. Je loopt dus het risico dat je dubbel moet betalen.

Tips

Controleer allereerst even of je verzekeringen nog toereikend zijn nu je met meer mensen in je bedrijf werkt. Anders kost dit je gelijk weer de goede nachtrust 🙂

Tenslotte, bij een eenmanszaak kun je privé aansprakelijk gesteld worden, ook voor de acties van je personeel. Om dit risico af te dekken kun je overwegen een BV op te richten. Hierover lees je meer in mijn volgende blog!

Deze blog maakt deel uit van een serie blogs over het ondernemerschap en is geschreven door Iris Aben. Ik ben werkzaam als Accountant in het MKB en ik heb sinds 5 december 2017 eindelijk mijn eigen accountantskantoor. Ik beschrijf wat ik allemaal als ondernemer tegenkom en hoe ik daarmee ben omgegaan.
Bij een eigen bedrijf komt veel kijken & hopelijk heb jij er iets aan! De volgende blog wordt ‘Blog 16: Op naar de BV!’ 

Vind je dit artikel nuttig dan kun je het uiteraard delen, graag met bronvermelding of een link naar deze blog. 

Top