Hoe houd je als ondernemer overzicht tijdens de coronacrisis?

Veel ondernemers vragen mij momenteel of ik nog tips heb hoe ze overzicht over hun financiën kunnen houden. Nu er zoveel gaande is in de wereld. Uiteraard en wellicht heb jij er ook iets aan. Komen ze.

1) Bekijk eerst hoe je bedrijf er nú voor staat. Dit doe je door je administratie volledig bij te werken.

2) Vervolgens maak je een liquiditeitsbegroting. Welke toekomstige ontvangsten en uitgaven verwacht je? Vergeet bijvoorbeeld de maand ‘mei’ niet waarin je vakantiegeld dient uit te betalen aan je werknemers.

3) Hierna maak je een planning met 3 scenario’s. Een voor hoe je er nu voor staat, een voor als het een stuk slechter gaat en een echt doem-scenario. Hoe dien je je bedrijf dan in te richten?

Het doel van de liquiditeitsbegroting & scenario’s is om per maand, kwartaal en jaar inzicht te krijgen of er voldoende financiële middelen in de onderneming aanwezig zijn om aan alle betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. En of je zelf voldoende inkomen hebt om van te leven.

Je ziet als het ware het ‘gevaar’ aankomen. Vervolgens kun je besluiten om hiervoor maatregelen te treffen.

Welke maatregelen kun je dan treffen? De overheid heeft een noodpakket met regelingen bedacht om bedrijven te helpen zodat ze het financieel redden & mensen hun baan behouden. Denk aan eenmalige giften, het deels meebetalen aan personeelskosten, uitstellen van belasting betaling en garant staan voor financieringen zodat je gemakkelijker geld kunt lenen.

Zijn al die overheidsmaatregelen zaligmakend? Nee. Bekijk van alle overheidsregelingen goed welke voorwaarden aan de regelingen verbonden zitten. Wat dien je alsnog zelf te betalen en waar liggen de risico’s met betrekking tot terug betalen? Bekijk goed of gebruik maken van zo’n regeling wel de beste oplossing is voor jouw situatie.

Laat je goed voorlichten. Overleg met andere ondernemers welke kansen zij zien en welke initiatieven zij nemen.

Veel succes & ik help je graag overzicht houden als je hierbij hulp nodig hebt.

Top