Blog 8: Hoe werkt dat met aftrekbare kosten?

Inmiddels draait je onderneming alweer een tijdje. Je hebt een aantal verkoopfacturen verstuurd en waarschijnlijk al een hoop kosten gemaakt. Aan het eind van het jaar betaal je belasting over de winst, waarbij geldt: opbrengsten – kosten = winst.

Kosten die je van je opbrengsten mag aftrekken heten aftrekbare kosten. Dit heet ook wel ‘aftrekbaar van de winst’. Door het aftrekken van deze kosten wordt de winst van je onderneming lager. Een lagere winst betekent dat je minder belasting hoeft te betalen.

Je wilt uiteraard zo min mogelijk belasting betalen, maar je wilt vast ook geen gedoe met de Belastingdienst. Hieronder leg ik je precies uit hoe je weg wijs wordt in het oerwoud van de vele belasting regeltjes.

Soorten kosten

Zakelijke kosten                     = wel aftrekbaar

Gemengde kosten                 = beperkt aftrekbaar

Privé en overige kosten       = niet aftrekbaar

Zakelijk kosten zijn kosten die, binnen redelijke grenzen, nodig zijn om je bedrijf te kunnen uitoefenen en kosten die rechtstreeks op je onderneming betrekking hebben.  Voorbeelden zijn de huur van een bedrijfsruimte, zakelijke verzekeringen of een laptop. Deze kosten kun je helemaal aftrekken van de winst.
Let op: hieronder vallen ook de zakelijke kosten die je gemaakt hebt voordat je onderneming écht van start ging (de aanloopfase).

Sommige kosten hebben echter zowel een zakelijk als een persoonlijk karakter. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld telefoonkosten en zakelijke lunches en diners. Van deze gemengde kosten is alleen het zakelijke deel aftrekbaar.

Daarnaast heb je nog privé uitgaven, bijvoorbeeld voor de kapper, personal trainer of als je in je eentje gaat lunchen tijdens je werkdag. Hoewel we allemaal redenen kunnen bedenken waarom dit je onderneming ten goede komt, ziet de Belastingdienst dit helaas als privé uitgaven welke je derhalve niet van de winst mag aftrekken. Ook boetes en uitgaven voor je werkkamer thuis zijn helaas niet aftrekbaar.

Aftrekbare kosten 

Om te zien voor hoeveel % bepaalde kosten wel of niet aftrekbaar zijn, zie hier.

Kosten in één keer aftrekken of verdelen?

Sommige kosten kun je niet gelijk aftrekken van de winst in het jaar waarin je het hebt betaald, maar moet je verdelen over meerdere jaren. Dit gaat bijvoorbeeld om uitgaven groter dan EUR 450 (exclusief btw) voor investeringen die meerdere jaren meegaan (bijvoorbeeld auto of computer), jaarlijks in waarde verminderen en waarvan je jaarlijks een stukje van de kosten aftrekt van de winst (dit heet afschrijven). Ook dien je kosten die je vooruitbetaald hebt en betrekking hebben op meerdere jaren (bijvoorbeeld verzekeringen) te verdelen over die jaren.

Kosten aftrekken met of zonder btw?

Als je uitgaven doet voor je onderneming, brengt de leverancier je vaak btw in rekening. Meestal kun je deze btw terugkrijgen via je Omzetbelasting aangifte. In dat geval trek je bij het berekenen van je winst, de kosten af exclusief btw.
Soms kun je de btw echter niet terugkrijgen van de Belastingdienst, ook al staat er wel btw op de bon of op de factuur. Dit is soms het geval als de factuur niet op naam van je onderneming staat of bijvoorbeeld bij horeca uitgaven. In deze situatie mag je bij de winstberekening de kosten inclusief btw in mindering brengen.

Vaak krijg ik de vraag…

..of ik nog extra aftrekbare kosten weet zodat de winst nog meer kan worden verlaagd en de ondernemer minder belasting hoeft te betalen.
Uiteraard weet ik precies welke kosten wel en niet aftrekbaar zijn, echter 1 euro uitgeven om bijvoorbeeld 42 cent belasting te besparen is natuurlijk alleen zinnig als je die investering echt nodig hebt en het geld kunt missen.
Je kunt het ook omdraaien; hoe meer belasting je betaalt, hoe beter het met je gaat 🙂

Heb je een vraag, mail mij dan op irisaben@accountantiris.nl of
bel mij op 020-244 04 37. Ik help je graag verder.

Deze blog maakt deel uit van een serie blogs over het ondernemerschap en is geschreven door Iris Aben. Ik ben werkzaam als Accountant in het MKB en ik heb sinds 5 december 2017 eindelijk mijn eigen accountantskantoor. Ik beschrijf wat ik allemaal als ondernemer tegenkom en hoe ik daarmee ben omgegaan.
Bij een eigen bedrijf komt veel kijken & hopelijk heb jij er iets aan! De volgende blog wordt Blog 9: ‘Help! De jaarafsluiting < deel I’.

Vind je dit artikel nuttig dan kun je het uiteraard delen, graag met bronvermelding of een link naar deze blog.

Top